Networking – sztuka aliansów zawodowych

Kiedy myślisz o wykorzystaniu swoich znajomości przy szukaniu pracy – jakie towarzyszą Ci emocje i skojarzenia?

Czy myślisz: „Nie chce chcę poplecznictwa, szerokich pleców, nie chcę nikomu nic zawdzięczać”? Czy też spokojnie, w sposób profesjonalny, bez manipulacji i tworzenia dwuznacznych sytuacji, potrafisz wykorzystać najcenniejszy ludzki zasób – informacje?

Kilka wskazówek co robić a czego nie, znajdziesz poniżej.

Networking to wykorzystanie swoich kontaktów w celu uzyskania informacji, które krok po kroku doprowadzą Cię do celu.

Czego nie robić:

  • Nigdy nie proś ludzi o to, czego nie mogą Ci dać, zniechęcisz ich i zaczną unikać kontaktu z Tobą.
  • Nie mów wprost, że szukasz pracy, bo wystraszysz znajomych.
  • Nigdy nie proś, aby ktoś załatwił Ci pracę.
  • Nie stawiaj ludzi w niezręcznej sytuacji, oczekując że teraz mają okazję, aby odwdzięczyć się za dawne przysługi z Twojej strony.
  • Nie manipuluj udając, że chodzi Ci o coś innego niż otwarcie wyrażasz.

Co i jak robić:

  •  Mów otwarcie i jawnie o co Ci chodzi, od razu wyjaśnij, że nie chodzi o „załatwienie pracy”. Powiedz, że masz własną strategię poszukiwań i chcesz się skonsultować.
  • Proś ludzi o to, co mogą Ci dać – ich opinie, rady, sugestie, informacje oraz ewentualne kontakty.
  • Bądź konkretny i sprecyzuj swoje oczekiwania zawodowe oraz czego (jakich informacji) szukasz w danym momencie i od danej osoby, np. „Szukam pracy jako handlowiec. Wiem, że dobrze mnie znasz, a twoje oceny są na ogół bardzo trafne, powiedz jak Ci się wydaje – czy sprawdzę się w takiej roli?”.

Zauważ, że każdy ma jakąś opinie. Każdy lubi dawać dobre rady. Opinie te i sugestie nie  są decydujące dla twojej przyszłości. Dając ludziom szanse na spełnienie dobrego uczynku, który przy okazji nic ich nie kosztuje (mogą Ci pomóc spełniając twoją prośbę), równocześnie w sposób bardzo jasny i jednoznaczny zakomunikowałaś, że szukasz pracy i to konkretnie jakiej. Jeżeli osoba ma informacje, które mogą Ci pomóc – sama się nimi podzieli. Taka rozmowa może prowadzić do kolejnych pytań i kroków:

  •       „A znasz może kogoś z jakiejś firmy w tej branży, który mógłby mi powiedzieć więcej o tej pracy? Zanim prześlę swoje CV chcę wiedzieć, czy na pewno mnie to interesuje…”
  •       „Mógłbyś zapytać czy ta osoba chciałaby się ze mną spotkać i chwilę porozmawiać o tym, jak się pracuje w tej firmie?”

I tak po nitce do kłębka możesz dowiedzieć się o bardzo interesujących opcjach zawodowych i spotkać z decydentami.

Wciąż przed Tobą rozmowa rekrutacyjna, na której zademonstrujesz swoje kwalifikacje. Jednak dzięki wykorzystaniu networkingu być może twoje CV jest już pozytywnie postrzegane i masz w tej firmie nowych sprzymierzeńców?

0 Responses to “Networking – sztuka aliansów zawodowych”


  • No Comments

Leave a Reply